Blog

553228-PK37K1-739

Nie ma człowieka, który w swoim życiu nie odczuwał stresu. Nie każdy przeżywa go w taki sam sposób, a sam stres ma różne oblicza i pojawia się z różnym natężeniem. Jest nieodłącznym towarzyszem każdego z nas, niektórzy go lubią i wykorzystują do motywacji inny nienawidzą.

Czym właściwie jest stres?

Stres w najprostszej definicji to reakcja organizmu na trudności, jakie pojawiają się na naszej drodze. Kiedy musimy sprostać sytuacji, która w naszej ocenie przekracza nasze możliwości do poradzenia sobie. Pojawia się po prostu widoczny kontrast w naszych kompetencjach odnośnie zdarzenia w jakim bierzemy udział. Przez to nasz organizm zaczyna dawać nam sygnały o tej dysproporcji. Stres łączy się nieoderwanie z pojawieniem się w naszym organizmie różnych hormonów, takich jak adrenalina czy kortyzol.

Czy hormony wywołane przez stres są złe?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ brzmi i tak i nie. Kortyzol wraz z adrenaliną jest zaliczany do grupy hormonów „walcz lub uciekaj”. W małych ilościach, kiedy stres trwa krótko to adrenalina dodaje naszemu organizmowi dodatkowej energii dzięki podwyższeniu poziomu glukozy w naszej krwi, poprawia krążenie, zwiększa częstotliwość rytmu serca oraz poprawia napięcie mięśni. Przygotowuje nasz organizm do walki z powstałą trudną sytuacją, dzięki niej wszystkie komórki są lepiej dotlenione, a ciało gotowe do działania. Dodatkowo, kortyzol poprawia działanie adrenaliny i jest odpowiedzialny za jeszcze większe uwalnianie glukozy oraz ma działanie przeciwzapalne. Ponadto pobudza procesy trawienne i metabolizm, normuje poziom cukru we krwi, stymuluje układ odpornościowy i prawidłową jego reakcję.

Niestety w momencie kiedy stres się wydłuża, hormony zaczynają oddziaływać na nasz organizm niekorzystnie. Za wysokie dawki adrenaliny mogą powodować problemy i choroby układu krążenia takie jak nadciśnienie tętnicze, arytmia, a niekiedy prowadzić też do zaburzeń tętna i częstoskurczu. Kortyzol na zbyt wysokim poziomie utrudnia procesy gojenia się ran czy działanie systemu autoimmunologicznego. Może się przyczynić nawet do śmierci komórek mózgowych odpowiedzialnych za struktury kluczowe dla procesów pamięciowych i uczenia się. Dodatkowo u osób żyjących w permanentnym stresie pojawia się hormon taki jak noradrenalina, która przyczynia się do rozwoju otyłości ponieważ powoduje niekontrolowany apatyt na węglowodany.

Jakie są rodzaje stresu?

Tutaj sprawa również nie jest jednostkowa, ponieważ wyróżniamy dwa rodzaje stresu: psychiczny i fizjologiczny. Ten pierwszy dużo częściej jest kojarzony jako stres, który się pojawia w naszych głowach. To uczucie wywołane przez czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne, prowadzi do wzrostu napięcia emocjonalnego, mobilizacji organizmu. Przy długotrwałej aktywności może prowadzić do zaburzeń w organizmie i chorób psychosomatycznych.

Drugi rodzaj stresu pojawia się w momencie zranienia, czy fizycznej choroby takiej jak oziębienie, przegrzanie. Wszelkie czynniki uszkadzające na jakie organizm odpowiada.

Jak reagujemy na stres?

Jest to bardzo osobista sprawa wbrew pozorom. Bardzo wiele zależy od naszej oceny trudnej sytuacji, i tego jaka będzie na nią reakcja naszego organizmu. Tak więc dzięki zmianie własnej oceny możemy stać się spokojniejsi i szybciej pokonać negatywne skutki stresu. Dzieje się tak ponieważ to jak się czujemy psychicznie, zależy w większym stopniu od tego, w jaki sposób myślimy o trudnych sytuacjach jakie nas spotykają, niż od tego, co się w rzeczywistości stało.

Jakimi metodami walczyć ze stresem?

Jest kilka różnych metod na to jak pozbyć się stresu z naszego życia. Można go zwalczyć rozładowując negatywne emocje jakie w nas nabudował, zmienić myślenie na pozytywne oraz na przykład starać się ograniczać sytuacje stresowe jeśli mamy świadomość co na nas wpływa. Ale najważniejszą umiejętnością do walki ze stresem jest rozpoznawanie jego objawów, ponieważ jeśli będziemy w stanie szybko zareagować na pierwsze jego oznaki to można go zdusić w zarodku zanim zacznie być szkodliwy dla naszego zdrowia.

Jakie są objawy stresu?

Najczęstsze objawy to różnego rodzaju bóle, głowy, brzucha, odzywają się nagle dawne urazy. Rozkojarzenie, trudności w zapamiętywaniu i wyciąganiu informacji z pamięci. Złość, poddenerwowanie, czasami niewytłumaczalne na początku. Smutek, zamknięcie się w sobie, lęk, nerwowość, zaburzenia snu. Każdy przeżywa je w różny sposób, nie zawsze jest to podręcznikowe.

       Suplement diety Vital, wspomaga walkę z objawami stresu, dzięki zawartości witaminy D3, tzw witaminy słońca,która w znacznym stopniu wpływa na poprawę samopoczucia. Innym składnikiem suplementu Vital, wpływającym na poprawę nastroju jest Ashwagandha, zioło używane w medycynie ajurwedyjskiej , a zdobywające w ostatnich latach ogromną popularność w Europie.

                                                  Żródła zdjęć:  <a href=”http://www.freepik.com”>Designed by Freepik</a>

Autor: Naturona

Podziel się tym postem