Blog

Yoga female cooking homemade salad

W walce o szczupłą i zgrabną sylwetkę, jesteśmy w stanie zrobić wiele, czasami bardzo wiele. Ale co zrobić , jeżeli nasze starania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Pierwszym krokiem w takiej sytuacji ,powinien być szczery rachunek sumienia i analiza naszych poczynań. Czy na pewno dieta, którą stosujemy jest odpowiednio zbilansowana i co bardzo ważne dopasowana do potrzeb naszego organizmu. Być może to co służy innym, dla mnie nie jest takie dobre. Należy dokładnie przeanalizować  , tryb życia oraz , co za tym idzie zapotrzebowanie kaloryczne organizmu. Dobrym pomysłem jest wizyta u dobrego dietetyka, który pomoże w takiej analizie i dokładnie , na podstawie szczegółowego wywiadu przeliczy nasze zapotrzebowanie na kalorie. W takiej analizie, ważnych jest wiele czynników, min. tryb życia, np. czy pracujemy fizycznie, czy może spędzamy większość czasu przed komputerem. Istotna jest także aktywność fizyczna, jakiego jest rodzaju, ile czasu poświęcamy na treningi. Dietetyk powinien przygotować indywidualną dietę , dostosowaną (choćby w pewnym stopniu) do naszych upodobań , a także planu dnia.

Jeśli jednak chcemy poradzić sobie sami , możemy przeliczyć zapotrzebowanie kaloryczne według wzoru :

 

Wiele osób nie chce, lub nie może skorzystać z usług dietetyka, czy trenera. W takiej sytuacji należy trzymać się kilku zasad, które powinny stać się dla nas stylem życia, gdyż mają wpływ nie tylko na dbanie o prawidłową wagę, ale również zdrowie i dobre samopoczucie.

Oto kilka cennych zasad:

  • regularność, przede wszystkim regularne posiłki, najlepiej 5 posiłków  co 3-4 godziny. Jednak jest to kwestia indywidualna. Czasami , możemy uznać, że 4 posiłki są dla nas absolutnym maksimum.
  • liczenie kalorii, po obliczeniu naszego zapotrzebowania kalorycznego i odjęciu 300kcl, uzyskujemy  tzw deficyt kaloryczny, który można stosować jeśli oczekujemy szybszych rezultatów. Należy przy każdym posiłku przeliczyć ilość kalorii jaką na niego przeznaczamy, tak aby ogólny bilans dobowy nie został przekroczony. (Pomocne tutaj będą aplikacje , które pomagają przeliczać kaloryczność poszczególnych produktów).  Taka sama zasada funkcjonuje w drugą stronę , czyli kalorii nie może być za mało w ciągu doby. Organizm musi mieć paliwo , aby zdrowo funkcjonować, w pracy, na treningu, w ciągu całego dnia. Deficyt kaloryczny, może być stosowany , ale nie bez końca i najlepiej pod kontrolą dietetyka lub doświadczonego trenera personalnego.
  • zbilansowanie posiłków, jest bardzo istotne, aby w ciągu doby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość poszczególnych składników odżywczych. Można zastosować zasadę 3-4-3, czyli 30% białka, 40% węglowodanów, 30 % tłuszczów.
  • jakość posiłków, ma ogromne znaczenie. Unikać należy cukru, zwłaszcza cukrów prostych, więc rezygnujmy z ciastek, słodyczy, słodkich bułek i napoi itp. , zastąpić je można owocami, w niewielkiej ilości. Najlepsze będą owoce jagodowe, jabłka. Dobrym źródłem białka , będą jajka, chude mięso, głównie pierś z kurczaka, indyka, wołowina, ryby, owoce morza. Jeśli chodzi o tłuszcze , to ważne są kwasy tłuszczowe Omega 3. Możemy je znaleźć  w tłustych rybach, awokado, nasionach, orzechach, warzywach strączkowych, oliwie z oliwek.
  • aktywność fizyczna, będzie dobra w każdej postaci. Ideałem będzie trening  minimum 3-4 razy w tygodniu. Należy wyrobić w sobie nawyk , do jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Jeśli chcemy, może to być codzienny jogging, spacer, jazda na rowerze, czy nawet zwykła gimnastyka. ważne jest, aby nie siedzieć na kanapie , szukając kolejnych wymówek. Jedynym przeciwwskazaniem , jest choroba, ale to opinia lekarza powinna być wiążąca, i jego stanowczy zakaz, a nie nasze domniemanie.
  • woda, która czesto jest niedoceniana w procesie odchudzania, a bardzo często w ogóle w codziennej diecie. A wystarczy szklanka wody przed każdym posiłkiem , aby nasz układ trawienny zadziałał jak szwajcarski zegarek. Dietetycy zalecają picie przynajmniej 2 litrów wody na dobę. Wspomaga to pracę całego organizmu, od układu trawiennego począwszy, po zbawienny wpływ na urodę , oraz funkcjonowanie całego ustroju, który jak wiemy w 70% składa się z wody.

W większości przypadków , jeśli sumiennie trzymamy się diety oraz trenujemy intensywnie przynajmniej trzy razy w tygodniu, rezultaty naszych starań powinny się pojawić. Nie możemy oczywiście, spodziewać się , że po miesiącu , czy nawet dwóch stracimy zbędne kilogramy. Jest to żmudny proces, ale rozsądne podejście , da nam oczekiwane wyniki. Zdrowa , zbilansowana dieta, oraz aktywność fizyczna , to sposób na uzyskanie wymarzonej wagi, i mniejsze ryzyko wystąpienia efektu jo jo , jak w przypadku głodówek, czy tzw ,,diety cud,,.

W procesie odchudzania , możemy się wspomóc szeregiem naturalnych składników .  Guarana , działa pobudzająco, kiedy odczuwamy zmęczenie i brak energii do ćwiczeń,  doda nam wigoru, dzięki zawartej w niej kofeinie, przyspiesza także spalanie tkanki tłuszczowej. Ekstrakt z pieprzu kajeńskiego , przyspiesza przemianę materii, ekstrakt z pieprzu czarnego, dzięki zawartej w nim Piperynie,  przede wszystkim spowalnia powstawanie nowych komórek tłuszczowych oraz obniża poziom tłuszczu we krwi. Chrom, zmniejsza łaknienie, głównie na coś słodkiego.

Autor: naturona

żródło zdjęć: <a href=”http://www.freepik.com”>Designed by Freepik</a>

Podziel się tym postem